lørdag 14. juli 2012

Sjette og siste dag på FISM

Også idag startet jeg med å gå på noen lectures.


Først ut var Cameron Francis, som holdt en helt grei lecture med flere triks og idéer jeg kanskje kommer til å bruke. Dessuten klarte jeg faktisk å foreslå en forbedring på ett av triksene hans - før han har produsert det for salg... :)


Neste lecture jeg så var med Michael Weber. Mange hadde sagt at hans lecture var kongressens hittil beste, så jeg måtte jo benytte anledningen til å se hva han hadde å by på. Mannen er jo genuint morsom, så det er god underholdning å høre på ham, men jeg hadde kanskje ventet for mye. En veldig bra lecture, men jeg var likevel litt skuffet. Det jeg syntes var mest interessant, var at han sa han ikke liker å lyve, og derfor "let the spectators lie to themselves".


Finaleshowet inneholdt førsteplasene i de ulike kategoriene (det er ikke alltid det blir delt ut førsteplass, det kommer an på poengsummen som oppnås):


Close-up (alle disse aktene har jeg merket meg og omtalt tidligere)



  • Kortmagi: Jan Logemann (Tyskland) - ikke uventet, dette var en av mine favoritter

  • Mikromagi: Andost (USA) - litt overraskende, for det første at dette ikke var i klassen kortmagi, siden det var en ren kort-akt, og ellers var det kanskje enkelte andre jeg håpet skulle få denne prisen, men for all del, dette var uten tvil en av de fem-seks beste aktene i close-up

  • Salongmagi: Yann Frisch (Frankrike) - noe annet ville vært merkelig...!


Scene



  • Illusjoner: Prince of Illusions (Nederland) - et fantastisk bra illusjonsshow, muligens det beste jeg har sett noen gang - her var illusjonene nemlig vevd inn i en historie, som ga en slags mening til hvorfor illusjonisten ble puttet i kasser og prøvde å komme seg ut igjen - en historie om et mareritt...

  • Manipulasjon: Yu Ho-Min (Syd-Korea) - når det først skal være manipulasjon, er dette måten å gjøre det på - langsomt, stilrent, mystisk, magisk!

  • Komedie: Dobie Mandouble (Belgia) - en av de morsomste ringspill-rutiner jeg har sett!

  • Generell magi: Marko Karvo (Finland) - den moderne mester i duetryll, vel fortjent seier!


Ellers ble det avslørt at Domenico Dante overtar stafettpinnen som president for FISM etter Eric Eswin, og at neste FISM, i 2015, blir avholt i Rimini, Italia. Jeg har aldri vært i Italia, så det passer fint - jeg kan gjerne reise dit...


Etter finaleshowet var det enda en lecture, kongressens siste, med Mark Mason. Han demonstrerte en veldig enkel versjon av Three Card Monte som jeg har lyst til å prøve ut, snakket mer om the Attitude Force, og demonstrerte noe han kalte The Put & Take Move - alt sammen ting jeg tror er verdt å øve på. Han viste en hel del annet også, og det var en underholdende og lærerik sesjon.


Deretter var det premieutdelingsshow. Da premiene var delt ut, var det en hel skokk folk som reiste seg, både bak meg og foran meg, og jeg fulgte strømmen ut, og trodde showet var slutt. Jeg satt lenge i baren i hyggelig konversasjon med en del folk, men innså etter hvert at det nok bare hadde vært pause, og at showet faktisk fremdeles pågikk... Imidlertid tror jeg ikke jeg gikk glipp av så mye; da showet endelig var over, fikk jeg høre kommentarer som "det dårligste showet jeg har sett i hele mitt liv" og "hvis noen tryller mer for meg nå, skyter jeg meg"!


Til slutt skulle det være avslutningsfest, men da jeg innså at man måtte betale for maten, det ikke var ledige plasser, og Jay Scott Berry fant frem gitaren for å underholde oss, tenkte jeg det var like greit å dra tilbake til hotellet for å pakke istedet...


Til slutt vil jeg gjerne få gratulere Johan Ståhl med en velfortjent 2. plass:


IMG_0499.JPG

1 kommentar:

  1. Status Update
    By FISM
    Full listing:

    FISM 2012 Winners
    Grand Prix stage – Yu Ho Jin
    Grand Prix close up – Yann Frisch

    1st Place – General magic – Marko Karvo – finland

    2nd Place – General Magic - les chapeaux blancs and angun

    3rd Place – General Magic - Tana mang – Portugal



    1st Place – comedy magic – Doble Mandoble – Belgium

    2nd Place – comedy magic - Mikael szaniel – France

    3rd Place – comedy magic - Jean-phlippe Loupi – France



    1st place – Manipulation – Yu Ho Jin – Korea

    2nd place – Manipulation - Lukas – Korea

    3rd place – Manipulation - Kim hyun joon – Korea



    1st place – parlor – Yann Frisch – France
    2nd place – parlor - Matthew Wright – England
    Tie – parlor – Johan Stahl – Sweden
    3rd - parlor- pierric - Switzerland



    1st place cards – Jan Logemann – Germany

    2nd place cards – Patrick Lehnen – Germany

    3rd place cards – Zeki Yoo – Korea



    1st place micro magic – Andost – USA

    2nd place micro magic – Vittorio Belloni – Italy

    3rd place micro magic – Red Tsai – Taiwan



    1st place illusions – Marcel Prince of illusions – Netherlands

    2nd place illusions - Cubic act – France

    3rd place illusions - Guy Barett



    1st place Mentalism -

    2nd place mentalism – Kristoph Kuch – Germany

    3rd place mentalism – Christian Bichof – Switzerland



    Invention Award – Tango – Argentina

    Most Original in Close-up – Simon Coronel – Australia

    Creativity and artistic vision – Teller

    History, research and scholarship – Mike Caveney

    Theory – Eugene Burger

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.